dimecres, 21 d’agost del 2013

Caminant per una de les selves més antigues del planeta (Taman Negara, Malàisia)

Un cop sobreviscuts a la selva urbana de Kuala Lumpur, vam reprendre la nostra ruta cap a la veritable jungla. El Taman Negara és el Parc Nacional més important de Malàisia peninsular i el lloc on esperàvem recuperar una mica d’aire fresc després d’haver estat respirant fum durant una setmana a la capital.

Durant les 6 hores de trajecte que vam haver de fer per arribar a Kuala Tahan, el poble que ens faria de camp base per a accedir al Parc, vam ser testimonis de la trista realitat que ja coneixíem de Malàisia, el paisatge, fora de les urbs, és completament monòton, línies de palmeres, formant com un exèrcit, substitueixen la vegetació autòctona per a abastir d’oli a les grans indústries.

Un cop a Kuala Tahan, una minúscula població amb un mínim de serveis (però suficients) ens vam situar i preparar per a començar uns dies de ruta en una de les selves més antigues del planeta amb 130 milions d’anys.

Pel matí la selva es presenta enigmàtica sota una capa de boira que emmascara les copes dels arbres més alts. Ben equipats vam creuar el riu Sungai Tembeling que banya els peus del Parc mentre els primers sons del dia ens donaven la benvinguda.

Un cop dins el Parc hi ha diversos senders amb menor o major dificultat, per aquest motiu el Parc Nacional és accessible a qualsevol persona amb ganes de sentir-se envoltat de natura.

Hi ha camins que es poden fer en un matí, sense necessitat de guia, fins i tot hi ha algun canopi (pont alçat) per poder caminar a l’alçada de les copes dels arbres (a uns 20-30 metres d'alçada), però també hi ha llargs trekkings de varis dies pernoctant a l’aire lliure.

L’observació de fauna no sempre és fàcil, cal escollir bé les hores de menor afluència i, sobretot, caminar sense presses, observant la natura amb l’oïda per tal d’intentar “caçar” algun moviment i de seguida perseguir el so amb els ulls i amb l’esperança de tenir sort. Nosaltres vam poder veure varis insectes, algun rèptil, alguna au i algun esquirol.

De l’experiència, però, ens quedem amb l’aclaparant sensació de trobar-nos embolcallats de natura verge. A la selva, els arbres creixen competint per a una escletxa de llum, un petit raig que els brindarà la vida, tots ells s’aixequen prepotents desenes de metres, mentrestant, al seu voltant, la vegetació viu en un ambient ombrívol i humit. Un es sent molt i molt petit dins aquest ecosistema, però molt i molt gran per haver tingut l’oportunitat de presenciar la vida en el més pur estat selvàtic.

_________________________________________________________________________________
INFORMACIÓ PER AL VIATGER

Com arribar
  • L’estació de Kuala Lumpur d’on surten els autobusos fins a Jerantut és la TITIWANGSA LRT. Per arribar-hi des de Xina Town s’ha d’agafar el metro a MASJID JAMEK (Mercat Central), el preu és d’1’2 R/p (0'30€).
  • L’autobús METROBUS fins a Jerantut costa 16’8R/p (4€), el trajecte dura unes 4 hores, aproximadament.
  • De Jerantut a Kuala Tahan hi ha dos opcions: pujar pel riu en barca (35R/p = 8'5€), o bé agafar un autobús local per 7R/p (1'7€), el trajecte d’autobús dura 1 hora i ½ .

Allotjament
  • TERESEK VIEW MOTEL, 40R/nit (10€) per una habitació doble amb ventilador i bany amb aigua calenta, no WIFI. Preu negociat per una estada de varis dies.

Menjar
  • Davant l’allotjament TERESEK VIEW MOTEL fan hamburgueses de pollastre amb enciam, tomàquet, ceba, cogombre i salsa de xili per 2’5R  (0'60€), realment bones.
  • En el carrer on para l’autobús fan rotis per esmorzar (tot i que no sempre està obert), sense res valen 1R (0'25€), amb plàtan 2’5R (0'60€) i amb xocolata 3R (0'75€). El te costa 1R (0'25€).
  • Davant el riu hi ha varis restaurants, cal comparar preus entre ells però es pot menjar un plat bàsic a partir de 4’5R (1'1€).

Informació sobre el Parc
  • L’entrada té un preu molt simbòlic 1R/p (0'25€), nosaltres només vam pagar una vegada i vam entrar tres dies. Entrar amb càmera costa 5R (1'2€)  i l’entrada al canopi també 5R.
  • A part, creuar el riu en barca costa també 1R/p i viatge (0'25€).
  • Dins el Parc proporcionen mapes força bàsics dels senders. Hi ha camins amb diferents graus de dificultat, alguns d’ells requereixen guia, els més senzills, que es troben molt ben senyalitzats, no. Així que la major part es poden fer per compte propi.
  • A la zona del Parc hi poden haver sangoneres, sobretot en època de pluges. Nosaltres vam tenir sort i no en vam veure ni una. Per evitar les seves mossegades s’aconsella anar amb pantalons llargs i fins i tot els mitjons per sobre dels pantalons, nosaltres anàvem equipats amb polaines. En cas de mossegada cal evitar arrencar-les ja que poden quedar restes i provocar una infecció. Un dels remeis per desenganxar-les és cremar-les, així que no està de menys portar un encenedor a sobre.

Introdueix el teu correu electrònic per rebre les novetats del viatge: